Under 2021 har Digitalakademin #försverige varit ute på en virtuell turné genom Sveriges alla 21 län och utbildat 21 000 företagare i hur man tar sitt företag online. I 21 virtuella rundabordssamtal med över 125 lokala aktörer och riksdagsledamöter har vi lyft den digitala agendan och satt fokus på vad som behövs för att göra svenska företagare så konkurrenkraftiga som möjligt. Vi har samlat våra erfarenheter och insikter i en rapport som presenteras här på hemsidan.
3 av 4 företagare anger att annonser på sökmotorer och sociala medier är en avgörande faktor för att nå nya kunder och öka deras omsättning.
2 av 3 företag anger att de har brist på digital kompetens bland medarbetarna.
Nästan 3 av 4 företagare anger att brist på digitala färdigheter bland medarbetarna gör att de riskerar att gå miste om nya kunder.
34% av anger att goda grundläggande förutsättningar som tillgång till kapital och förenklad lagstiftning är avgörande för deras digitala utveckling.